Gebruikmaken van telematica-gegevens van je verhuurapparatuur

vrijdag 5 juli 2019


Gebruikmaken van telematica-gegevens van je verhuurapparatuur

Als je telematica op je apparatuur en machines installeert, wil je je efficiëntie verbeteren. Je verzamelt waardevolle data, maar wat doe je ermee? Hoe krijg je toegang tot al die informatie? Wat zijn de werkelijke voordelen van het gebruik van telematica? 

Telematica wordt ingezet zodat je medewerkers kunnen zien hoe, waar en wanneer je apparatuur wordt gebruikt. Maar weten waar je apparatuur zich bevindt en op welke tijdstippen het actief is, is slechts het topje van de ijsberg. Er is zoveel meer te doen met telematica, zoals het garanderen van de veiligheid van je klanten en medewerkers, het verhogen van de efficiëntie en het verminderen van het risico van diefstal.
 
Veiligheid van werknemers en klanten
Er bestaat een goede reden waarom autoverzekeringsmaatschappijen beginnen met het gebruik van telematica voor jonge bestuurders, en dat is dat het een drijfveer is om veiliger en voorzichtiger te rijden. Hetzelfde geldt voor de gebruikers van je apparatuur. Met telematica geïnstalleerd op je machines kun je data verzamelen over het gedrag van de gebruiker, zodat je incidenten kunt voorkomen en de veiligheid van de gebruiker kunt helpen verbeteren. Als je een gebruiker hebt die voortdurend slechte beslissingen neemt, kun je hem of haar aanwijzingen geven en bijsturen, voordat er ongelukken gebeuren.

Installaties en apparatuur in de bouw kunnen zeer gevaarlijk zijn als ze niet correct worden gebruikt. Je wilt het risico voor je klanten minimaliseren, en telematica is absoluut het antwoord. Met telematica beschik je over nauwkeurige gebruiksgegevens over het gebruik en de gemaakte uren, zodat je apparatuur altijd op tijd wordt onderhouden. Je kunt storingen en afwijkingen identificeren die moeten worden opgelost, en sommige telematicaproviders kunnen je waarschuwen op het moment dat apparatuur verkeerd wordt gebruikt. Dat alles betekent dat je je klanten kunt helpen ongelukken te voorkomen 

Diefstal van apparatuur
Weten waar je machines zich bevinden verbetert de efficiëntie van je machinepark, en voegt een extra beveiligingslaag toe. Diefstal van apparatuur in heel Europa kost ongeveer €1,5 miljard per jaar.1 Met telematica word je op de hoogte gebracht zodra een van je apparaten het afgesproken domein verlaat. Zoals je je kunt voorstellen, maakt dat het veel gemakkelijker de gestolen machines terug te vinden. Zo voorkom je verzekeringsclaims en worden onverzekerde verliezen gereduceerd. 

De efficiëntie van je machinepark verhogen
Apparatuur in goede staat houden is belangrijk voor elk bedrijf. Telematica kan je helpen bij het onderhouden van je apparatuur met odometerrapporten en gebruikswaarschuwingen. Dit helpt je om ervoor te zorgen dat je machines op tijd worden onderhouden, wat je geld bespaart en uitvaltijd vermindert.

Met de telematicagegevens is het mogelijk om op afstand problemen met je apparatuur te diagnosticeren, en automatisch taken toe te wijzen aan de dichtstbijzijnde of best toegeruste technicus. Zo houd je je apparatuur in goede staat, en je klanten tevreden.

MCS, specialist in verhuursoftware, heeft zijn nieuwste oplossing voor de verhuursector ontwikkeld: de MCS Telematicaportaal. Met integraties waaronder Enigma, JCB LiveLink, Trackunit, CanTrack, Pinpoint, Allsetra, Teletrac Navman, AMI, JobWatch, Bomag, Qwiktrack en nog veel meer in de pijplijn. Ontdek hoe de hub al je telematicagegevens bij elkaar kan brengen en het meeste uit de informatie haalt. 

Bronnen:
1) ERA-gids voor diefstalpreventie
 


Vorig artikel Proactief of reactief: welk woord beschrijft jouw verhuurbedrijf?
Volgend artikel MCS Verhuursoftware presentatie op Matexpo 2019

Neem contact op

Voor meer informatie over wat MCS-rm voor jouw verhuurbedrijf kan betekenen, bel ons op +31 (0) 85 0020805 of gebruik ons aanvraagformulier.

Contact