Proactief of reactief: welk woord beschrijft jouw verhuurbedrijf?

donderdag 6 juni 2019


Proactief of reactief: welk woord beschrijft jouw verhuurbedrijf?

Eén ding dat alle succesvolle verhuurbedrijven gemeen hebben, is hun flexibiliteit om proactief en reactief te zijn. Naarmate de behoeften van klanten veranderen, er defecten zijn of onvoorziene omstandigheden plaatsvinden is het essentieel voor je bedrijf om snel te kunnen reageren. Hoe meer tijd je doorbrengt om proactief te zijn, hoe minder tijd je nodig hebt om reactief te zijn.

Preventief onderhoud
Met een duidelijk voorraadbeheer en gegevensadministratie ben je altijd goed voorbereid op het moment dat je apparatuur gepland onderhoud moeten ondergaan. Als je dit van te voren kunt zien op aanwijzing van je software, kun je ervoor zorgen dat je apparatuur niet te huur wordt aangeboden als het nog niet is gecontroleerd, en er dus een hoger risico op pech bestaat.

Gepland onderhoud is een eenvoudige manier om ervoor te zorgen dat je apparatuur in topconditie blijft. Een andere manier is door de betrouwbaarheid, prestaties en winstgevendheid van je activa te bewaken en te analyseren, zodat je kunt plannen wanneer je activa hun natuurlijke levensduur hebben bereikt. Stel je voor dat je gemakkelijk een apparaat kunt identificeren dat gevoelig is voor fouten. Door de betrouwbaarheid van verschillende merken en modellen met elkaar te vergelijken, kunt je erop vertrouwen dat slecht presterende activa worden geïdentificeerd en alleen de best presterende apparatuur voor je verhuurvloot behouden blijft. Als resultaat heb je minder fouten en minder klachten van klanten.

Analyse van opkomende trends in de sector
Soms heb je een uitzonderlijk slechte maand met veel rekeningen of een hoge frequentie van uitval van machines. Je kunt op zo’n moment onmiddellijk zien waar incidenten zich in je processen voordoen, of er sprake is van een trend en welk effect het heeft op je bedrijfsresultaten, door je bedrijfsrapportage te analyseren.

Als je duidelijkheid over je gegevens hebt kun je proactief worden, waardoor situaties eenvoudiger op te lossen zijn en je de toekomst van je bedrijf beter kunt vormgeven. Door problemen op te lossen en naar de toekomst te kijken, kun je je langetermijndoelen beter plannen en begrijpen, omdat je vooruitdenkt wat je zou doen als X, Y of Z zou plaatsvinden.

Efficiënt communiceren met nieuwe en bestaande klanten
Een effectieve manier om nieuwe relaties te ontwikkelen en bestaande relaties te koesteren, is via e-mailmarketing die je merkboodschappen kan communiceren, je relaties kan versterken en je klanten eraan herinnert dat je er bent. Dit alles wordt veel eenvoudiger wanneer je e-mailmarketingtool (bijvoorbeeld Mailchimp) naadloos aansluit op je verhuursysteem.

E-mails kunnen worden gebruikt om:
•    Je inkomsten te verhogen met kortingen en speciale aanbiedingen,
•    (potentiële) klanten op de hoogte te houden van wat je voor hen kunt doen en
•    klanten betrokken te houden en ‘slapende klanten wakker te maken’.

Zorgen dat je klanten tevreden zijn
Vaak gaat het verwerven van nieuwe klanten ten koste van je meest loyale en waardevolle klanten. Als je een groot klantenbestand hebt, kan het moeilijk zijn om elk van je klanten bij te houden en soms valt het niet op dat een zakelijke relatie begint te bekoelen.

Met een oplossing voor verhuursoftware kun je je klanten volgen en snel zien wanneer je klanten minder van je gaan huren. Hoewel het onwaarschijnlijk is dat een softwareoplossing je zal vertellen wat de onderliggende reden is dat bestedingen zijn begonnen af te nemen, kan hij je op de hoogte stellen van de wijziging, zodat je zelf op tijd actie kunt nemen. Op deze manier kun je vroege aanwijzingen krijgen van een plotselinge daling van de klantuitgaven op basis van voorspellingen van toekomstige factuurwaarden – en je op tijd kunt ingrijpen.

Hoewel het belangrijk is dat je inspeelt op zaken wanneer zij veranderen, betekent proactief zijn dat je je tijd productiever besteedt en mogelijke problemen voorkomt in plaats van ze op te lossen als ze zich voordoen. Dat geeft je meer tijd om je doelen te bereiken, nieuwe kansen te maximaliseren en je ambities waar te maken.

Als je meer wilt weten over hoe een software-oplossing je kan helpen je verhuurbedrijf pro-actiever te maken, neem dan vandaag nog contact op met ons vriendelijke team.


Vorig artikel Verhuursoftwareoplossingen - De kosten van nietsdoen
Volgend artikel Gebruikmaken van telematica-gegevens van je verhuurapparatuur

Neem contact op

Voor meer informatie over wat MCS-rm voor uw verhuurbedrijf kan betekenen, bel ons op +31 (0) 85 0020805 of gebruik ons aanvraagformulier.

Contact